Telefon  +48 730 615 415

Email  Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Rodzaje dwumasowych kół

koła dwumasowe, koła zębatePierwsze koło dwumasowe powstało w Niemczech w roku 1984. Jego twórcą była firma LuK. Po raz pierwszy zostało zastosowane przez koncern BMW w 1985 roku. Było to wtedy innowacyjne rozwiązanie wprowadzone do konstrukcji sprzęgła. Dzięki niemu drgania powstające w silniku mogły być skutecznie tłumione.

Jednostki napędowe nowoczesnych samochodów były i są coraz lżejsze, ale zarazem mocniejsze i bardziej wydajne, dlatego tradycyjne tłumiki drgań stosowane w starszych autach nie zdawały egzaminu i nie tłumiły należycie wszystkich generowanych przez nie wibracji. Potrzebne było nowe rozwiązanie technologiczne, które sprostałoby nowym wymogom i była to właśnie dwumasa.

Drgania z silnika są przenoszone na układ napędowy oraz resztę pojazdu, co jest odczuwalne nawet w jego wnętrzu. Jeżeli takie wibracje  są niewystarczająco wytłumione, to podróż staje się zdecydowanie mniej komfortowa. Są one bowiem źródłem uciążliwego hałasu, a także powodują szybsze zużycie podzespołów, ponieważ wykonane z metalu elementy układu napędowego nieustająco uderzają i trą o siebie nawzajem.


Jakie funkcje pełnią koła dwumasowe?


Koła dwumasowe mają za zadanie przede wszystkim skuteczne tłumienie wibracji powstających w układzie przeniesienia napędu, dzięki czemu komfort jazdy jest większy, a skrzynia biegów zyskuje dłuższą żywotność. Zmniejszają też bezwładność między silnikiem a skrzynią biegów, co przekłada się na mniejsze spalanie, gdyż możliwa jest jazda z niższą prędkością obrotową. W samochodach z kołem dwumasowym rozruch generuje mniejszy hałas i zapewniany jest większy komfort przełączania biegów.


Jak jest zbudowane typowe dwumasowe koło zamachowe?


Standardowe dwumasowe koło zamachowe składa się z dwóch mas połączonych ze sobą przy użyciu specjalnych sprężyn łukowych i tłumików wspierających się na łożysku. Masa wtórna obraca się względem pierwotnej, a w trakcie tego ruchu sprężyny są ściskane przez obracającą się masę, co powoduje redukcję drgań. Taka budowa umożliwia względne przemieszczanie się mas. 

Wraz z rozwojem motoryzacji modyfikowane są i udoskonalane także koła dwumasowe, które muszą sprostać coraz wyższym momentom obrotowym generowanym przez nowoczesne silniki. Bez wprowadzania różnych zmian do budowy kół dwumasowych, nie byłoby możliwe skuteczne tłumienie drgań w układzie napędowym.